Monday, May 30, 2011

BAHAYA TAKBUR DAN CARA MENGUBATINYA

Daripada Abdullah Bin Mas’uud (ra), daripada Nabi Muhammad SAW sabdanya:

“Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya (sifat) Takbur (walaupun) sebesar zarah. Lalu seorang lelaki bertanya: (Bagaimana dengan) orang yang suka berpakaian bagus dan bersepatu bagus? Maka jawab baginda: Sesungguhnya Allah itu cantik (sempurna), Dia suka kepada yang cantik (sempurna). (Adapun) takbur ialah menolak kebenaran dan merendahkan manusia lain.(Hadis Sahih Riwayat Muslim dan Tarmidzi)


Huraian Al-Hadis:

Hadis di atas memberi gambaran betapa bahaya sifat takbur. Sifat ini akan menjadi penghalang seseorang dari memasuki syurga Allah walaupun sifat takbur yang ada dalam hatinya itu sangat kecil seperti sebesar debu.

Jika sifat takbur telah bertapak pada diri seseorang maka sudah pasti pada orang tersebut berkumpul segala sifat yang tercela lainnya.

Dia biasanya tidak suka orang lain memiliki apa yang dia miliki, dia tidak mampu bersifat tawadhu’ (merendah diri kepada orang lain), dia sangat mudah dengki atau hasad pada orang lain, dia tidak dapat mengawal perasaan marah, dia tidak mudah menerima nasihat atau menerima pengajaran dari orang lain, dia suka merendah-rendahkan atau memperlecehkan orang lain, bila dia bercakap suka meninggi diri, kalau dia menasihati seseorang dia suka menghina, bila dia duduk dia akan marah jika tidak diletakkan pada tempat yang baik lagi terhormat.

Itulah sebabnya maka Rasulullah SAW mengkhabarkan bahawa tidak termasuk syurga orang yang di dalam hatinya ada sifat takbur walaupun sebesar zarah. Sifat takbur itu menghalang dia daripada masuk syurga kerana takbur telah menghalang dia daripada memiliki akhlak yang mulia dan sifat-sifat yang terpuji.

Takbur adalah dosa pertama yang wujud di alam ini kerana sifat takburlah yang mendorong Iblis untuk enggan sujud pada Adam (as). Ketika Allah bertanya kepada Iblis: Apakah yang menghalang kamu untuk sujud kepada Adam ketika Aku perintah tadi? Iblis menjawab: Aku lebih baik daripada dia, Engkau mencipta aku daripada api, sedangkan dia (Adam) Engkau ciptakan daripada tanah.

Motif keengganan Iblis untuk sujud kepada Adam adalah takbur. Ini sebagaimana dijelaskan olih Allah:

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para Malaikat:

“Sujudlah kamu kepada Adam”, maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takbur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir”. (Al-Baqarah 2:34)

Jenis Takbur Dan Hukumnya:

Takbur menurut hadis di atas ialah:

1. Menolak Al-Haq (kebenaran).

2. Menghina manusia lain.

Dan atas dasar inilah maka para ulama membahagi takbur kepada tiga jenis:

1. Takbur terhadap Allah. Inilah jenis takbur yang paling buruk. Takbur jenis ini hukumnya kufur. Contohnya: Fir’aun pada zaman Nabi Musa dan Namrud pada zaman Nabi Ibrahim.

2. Takbur terhadap para Rasul. Jenis takbur ini juga sangat buruk tetapi dibawah darjat takbur kepada Allah. Hukumnya juga kufur. Contohnya seperti kekufuran orang Arab Jahiliyah terhadap Nabi Muhammad (sallallahu alaihi wasalam).

3. Takbur terhadap sesama manusia. Hukumnya bolih membawa kepada kufur sekiranya kesombongannya itu terhadap ajaran Allah dan ajaran Rasul yang disampaikan oleh seseorang. Tetapi hanya maksiat atau dosa besar jika kesombongannya itu hanya menyangkut masalah status dalam masyarakat umpamanya sombong kerana dia merasa status dalam masyarakat umpamanya sombong kerana dia merasa lebih kaya, pangkat lebih tinggi, wajah lebih cantik dan sebagainya.

Jadi pembahagian takbur ini berdasarkan dua jenis takbur yang termaktub di dalam Hadis di atas. Yang pertama boleh membawa kekufuran jika yang menjadi pendorongnya adalah menolak kebenaran, sedangkan jenis kedua adalah maksiat jika pendorongnya kerana kedudukan.

Nasib Orang Takbur Di Padang Mahsyar:

Di antaranya peranan Hari Kiamat ialah: خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ ertinya: (Kiamat) akan merendahkan (satu golongan) dan meninggikan (golongan yang lain). (Surah Al-Waqi’ah :3).

Menurut ulama tafsir makna ayat di atas ialah pada Hari Kiamat nanti Allah akan meninggikan darjat orang-orang yang suka merendah dirinya ketika berada di dunia. Dan sebaliknya Allah akan merendahkan darjat orang-orang yang dulunya di dunia suka membesarkan dirinya (takbur).

Baginda Rasul (sallallahu alaihi wasalam) bersabda:

“Orang-orang yang takbur akan dihimpun pada Hari Kiamat sebesar kuman dalam bentuk manusia. Mereka akan diliputi olih kehinaan dari semua penjuru. Mereka akan digiring ke panjara di dalam Neraka Jahannam”. [HR An-Nasaai dan Tarmidzi]

Cara Mengubati Sifat Takbur:

Sekiranya seseorang mengaku beriman kepada Allah, tetapi tidak tunduk dan tidak menerima isi kandungan kitabNya Al-Quran, tidak merasa terikat dengan ketentuan agamaNya, suruhanNya, laranganNya dan bimbinganNya, maka pada hakikatnya orang tersebut adalah pendusta dan kafir.

Dan jika seseorang mengaku beriman kepada Rasul, tetapi dia tidak tunduk dan tidak patuh dengan apa yang datang daripada Rasul, malah kadang-kadang menentang sunah Rasul yang sahih, maka orang tersebut juga pada hakikatnya dusta dalam imannya dan kufur terhadap Rasul.

Oleh itu, ubat takbur kepada Allah dan Rasul ialah dengan memantapkan iman kepada Allah dan RasulNya serta tunduk patuh terhadap segala ajaran Allah yang telah dibawa oleh RasulNya. Dengan kata lain, ia mestilah bersikap: Sami’naa Wa Atha’naa segala yang datang dari Allah dan Rasul.

Demikian juga andaikata takbur kepada sesama manusia kerana orang tersebut menyampaikan kebenaran yang datang dari Allah dan Rasul, maka ubatnya ialah sebagaimana kita sebutkan di atas.

Adapun takbur dengan sesama insan yang disebabkan oleh statusnya (kedudukannya) dalam masyarakat maka antara ubatnya ialah sebagaimana berikut:

1. Dia hendaklah memperbanyak membaca ayat-ayat Al-Quran dan Hadis-hadis Nabi yang berkenaan dengan azab yang bakal diterima oleh orang-orang takbur di akhirat nanti. Antaranya: kelak dia akan dibangkitkan di Padang Mahsyar sebesar kuman, takbur akan menghalang amalnya diterima Allah.

2. Dia mestilah selalu merenung tentang dirinya. Dari apakah asal-usulnya dan ke mana akan berakhir dirinya. Dirinya berasal dari air yang hina (mani) dan kelak akan berakhir dengan kemusnahan. Oleh itu tidak wajar bersikap sombong.

3. Dia mestilah menyedari bahawa perjalanan hidupnya hanya terletak di tangan Allah. Setiap saat ia berhajat kepada rahmat, redha dan ampunan Allah. Dia tidak tahu pasti malaikat yang manakah yang akan turun menjemput rohnya; malaikat Rahmat atau malaikat Azab? Dia juga tidak pasti apakah dapat menjawab atau tidak pertanyaan malaikat mungkar wa nakir dalam kubur nanti?

4. Dia hendaklah merenung sejenak, apakah sebab yang mendorong dia menjadi takbur? Sekiranya kerana ilmu, maka sebenarnya apa yang ia ketahui sangat sedikit jika dibandingkan dengan apa yang ia belum ketahui (jahil). Atau masih banyak lagi orang yang lebih ‘alim daripadanya. Demikian juga jika takburnya kerana kekayaan, kekuasaan, kejelitaan dan sebagainya.

5. Sekiranya pendorong dia menjadi takbur adalah kerana keturunan, maka ketahuilah asal-usulnya adalah tanah atau air yang hina (mani). Nenek moyangnya jikapun mulia adalah kerana sifat-sifat mulia dan amal soleh mereka. Sekiranya dia ikut jejak mereka yang mulia itu maka dia berhak mendapat kemuliaan kerana amalnya bukan kerana mereka. Demikian sebaliknya, sekiranya akhlaknya buruk, maka kemuliaan nenek moyangnya sedikitpun tidak akan berguna untuknya.

6. Dan andai kata pendorong takburnya kerana ibadahnya yang lebih banyak daripada orang lain. Dia hendaklah menyedari bahawa akhir hayatnya hanya di tangan Allah. Dia tidak tahu pasti akan hidupnya akan berakhir dengan husnul khatimah (akhir yang baik) atau sebaliknya su-ulkhatimah (akhir yang buruk).

Imam al-Ghazali ada mencatatkan lima cara untuk mengikis sikap takbur dalam diri seseorang iaitu dengan cara:

1. Apabila kita bersuara dengan anak-anak kecil, maka kita anggaplah yang sebenarnya dia lebih bersih dan mulia daripada kita kerana mereka masih belum mempunyai dosa-dosa berbanding dari kita yang telah dewasa.

2.Apabila kita bersuara dengan orang tua pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya doanya lebih mulia daripada kita kerana dia lebih lama beramal ibadah kepada Allah dari kita.

3.Apabila kita bersuara dengan orang alim pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya beliau lebih mulia daripada kita kerana insan sebegini memiliki lebih banyak ilmu yang beliau ketahui tetapi kita belum mengetahuinya.

4.Apabila kita bersuara dengan orang jahil pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya dia lebih mulia dari kita kerana dia melakukan dosa disebabkan kejahilannya, sedangkan kita berdosa akan tetapi memiliki ilmu pula dengan sengaja kita melakukannya walaupun hakikatnya kita tahu yang mana satu perkara buruk dan baik.

5.Apabila kita bersuara dengan orang kafir pula, katakanlah dalam hati bahawa suatu hari nanti mungkin dia akan insaf dan akan memeluk islam. Maka semua dosa yang dilakukan sebelum dia masuk Islam akan diampunkan oleh Allah s.w.t. Sedangkan kita pula sebagai umat islam sejak lahir terus-menerus melakukan dosa tanpa mengenal balasan Allah yang bakal tiba kelak.

Dan yang sebenarnya telah banyak manakah dosa dan pahala yang tidak mampu kita pastikan.? Dari itu segeralah kita kembali kepadaNYA semoga amalan kebaikan kita di dunia ini akan dibalas kegembiraan diakhirat kelak.

Kita berdoa, semoga Allah swt kurniakan pada kita sifat tawadhu’ (rendah diri) dan melindungi kita dari sifat takbur.

Wasallam.

KEMUSYKILAN DIJAWAB TUAN GURU DATO' DR HARON DIN

BENARKAH RASULULLAH TIDAK PERNAH MENGUBAT ORANG YANG SAKIT?


Soalan

Saya mendengar seorang penceramah mengulas sebuah hadis bahawa Rasulullah s.a.w., pernah dibawa kepadanya seorang pesakit meminta diubati. Rasulullah tidak mengubatinya, sebaliknya pesakit itu dirujuk kepada pengubat lain.

Kata penceramah itu Rasulullah tidak mengubatkan pesakit. Oleh itu bagaimana kita hendak kaitkan ilmu perubatan Islam dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran sedangkan Nabi tidak melakukannya? Mohon dijelaskan kesahihan hadis tersebut.

AHMAD NIZAM YAAKUB
Ukay Perdana, Hulu Klang

Jawapan

Hadis yang dirujukkan penceramah tersebut adalah betul. Ia adalah hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Muslim yang didapati dalam banyak kitab seperti Sahih Muslim dan Zaadul Ma’ad oleh Ibnul Qayyim dalam juzuk kelima.

Hadis sepenuhnya bermaksud begini:

Disebut lbnu Syihab az-Zukhri katanya; seorang lelaki telah dipatuk ular berbisa lalu dibawa kepada Rasulullah s.a.w., sengatan ular ini amat serius, lelaki itu berada di dalam sangat kritikal. Lalu Nabi bertanya kepada sahabat, apakah ada orang yang mahir mengubati bisa ular. Sahabat memberitahunya, ada, iaitu Aalu Hazmin, mereka terkenal dengan ilmu pengubatan ini. Nabi bertanya siapakah nama pengubat yang terbaik itu, lalu mereka menjawab ‘Ammarah Ibnu Hazmin. Pesakit ini dibawa berjumpa dengan ‘Ammarah, tetapi beliau enggan mengubatkannya. Lalu pesakit ini dibawa berjumpa Rasulullah s.a.w. semula.

Nabi bertanya ‘Ammarah mengapa beliau enggan merawat. Jawabnya, saya telah memeluk agama Is­lam dan saya Mendengar Rasulullah s.a.w. melarang jampi mantera untuk rawatan. Lalu Rasulullah s.a.w. berkata kepada beliau, bukan semua jampi mantera diharamkan. Ada yang boleh diamalkan jika tiada dalam jampi itu perkataan yang syirik. “Nabi menyuruh ‘Ammarah membaca jampi yang ada padanya untuk rawatan bisa tersebut. Selepas mendengarnya, Nabi membenarkan ‘Ammarah membacanya untuk tujuan pengubatan. Lalu beliau melakukannya dan pesakit itu sembuh dengan izin Allah SWT”

Permasalahan yang saudara bangkitkan, dengan ulasan penceramah tersebut, seme­mangnya boleh mencelarukan orang yang mendengarnya. Malah boleh memecah­ belahkan orang yang kurang ilmu penge­tahuannya tentang hadis.

Orang yang banyak membaca dan mema­hami ilmu syariat, khususnya menguasai hadis-hadis Nabi yang banyak boleh memahami hadis ini. Kebiasaannya orang yang mahir dengan hukum, tidak mudah untuk membuat kesimpulan semata-mata dengan hanya menjumpai satu hadis sahih sahaja. Tidak wajar, daripada satu hadis sahaja penceramah sudah membuat kesimpulan dan menyalahkan orang lain, kononnya Nabi tidak pernah mengubatkan pesakit.

Hadis-hadis sahih tentang pengubatan, saya dapati amat banyak. Memudahkan untuk kita memahami hadis-hadis ini, saya membuat kesimpulan bahawa hadis-hadis sahih tersebut, dikumpul­kan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Diletakkan dalam satu bab khusus yang dipanggil ‘Babuttadawi’ (Bab Mengubat Penyakit). Saya menyimpulkan semua hadis­-hadis sahih tentang bab pengubatan penyakit ini dalam sekurang-kurangnya enam keadaan yang berlainan tetapi mempunyai signifikan yang sendiri.

Senario Pertama

Pesakit datang berjumpa Rasulullah s.a.w. meminta dirawat dan Nabi sendiri merawat mereka dengan bacaan ayat al-Quran ataupun daripada hadis baginda sendiri. Ia terdapat misalnya dalam hadis dari Uthman Ibnul ‘Ass dan Aisyah binti Abu Bakr yang menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. mengubati keluarganya yang sakit. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

Demikian juga Anas bin Malik mencerita­kan bahawa Tsabit al-Banani datang kepada baginda mengadu sakit, lalu Nabi merawat­nya. Dalam satu hadis lain yang diriwayatkan oleh Anas, iaitu datang seorang pesakit kepadanya lalu Anas berkata, mahukah kamu, aku jampi ke atas kamu sebagaimana jampi Rasulullah s.a.w. ke atas ku. Jawabnya mengapa tidak. Lalu Anas menjampi nya dengan jampi Rasulullah. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

Senario Kedua

Nabi mengajar sahabat menjampi pesakit untuk mereka menjadi pengubat. Hal ini sabit dengan hadis dari Aisyah, Uthman Ibnul ‘Ass dan Anas bin Malik, bahawa Nabi mengajar bacaan untuk mengubat penyakit..

Senario Ketiga

Nabi sendiri yang sakit, tetapi baginda tidak mengubati dirinya. Sebaliknya diubati oleh Jibril a.s. Hal ini boleh dilihat dari hadis, Abu Sa’id al-Khudri katanya: “Jibril mendatangi Rasu­lullah s.a.w. lalu berkata, wahai Muhammad apakah anda mengadu kesakitan? Jawab baginda, ya. Lalu Jibril menjampikan baginda.” (Hadis Sahih Muslim).

Ini menunjukkan, bahawa pasti ada pera­wat kepada yang sakit. Pesakit perlu dirujuk kepada perawat atau pakar lain dalam bidang-bidang tertentu.

Senario Keempat

Nabi s.a.w. sakit dan baginda merawat dirinya sendiri. Aisyah rha. menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengadu kesakitan, baginda mengubati dirinya sendiri dengan membaca ayat-ayat al-Quran. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Senario Kelima

Pesakit yang mahir ataupun pakar, boleh diubati oleh orang yang kurang pakar. Hal ini berlaku, ada ketikanya Jibril yang merawat ke­tika Rasulullah sakit dan dalam hadis sahih se­perti peristiwa menjelang kewafatan baginda, baginda meminta Aisyah rha. merawatnya.

Pada mulanya Aisyah enggan merawat Nabi kerana mengenangkan siapalah dirinya jika hendak dibandingkan dengan Rasulullah. Oleh kerana Rasulullah sendiri yang meminta Aisyah membacanya, lalu Aisyah membaca ayat-ayat al-Quran dengan meme­gang tangan Rasulullah sambil mengharapkan keberkatan yang lebih dari tangan Nabi yang suci itu.

Dalam senario ini juga, Nabi meminta Aisyah membawa sebekas air untuk didoakan, setelah didoakan, lalu Nabi mencelupkan tangannya di dalam air itu, lalu Nabi menya­pukannya di muka dan di badan baginda.

Senario Keenam

Nabi tidak mengubat pesakit (sedangkan baginda boleh berbuat demikian). Senario ini sama sebagaimana yang disebutkan dalam soalan tadi. Ini menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w. mengajar kita apabila ada pesakit yang serius (seperti dipatuk ular dalam hadis tadi), maka diarahkan supaya dirujuk kepada pakar segera.

Sememangnya Nabi s.a.w. pakar dalam segalanya, tetapi baginda memberi peluang untuk dirujukkan hal-hal tertentu kepada sahabat-sahabat yang lain.

Oleh itu maka hadis yang saudara persoal­kan, hanyalah salah satu episod daripada cara pengubatan Rasulullah s.a.w.



Wallah hu ‘alam

Wednesday, May 18, 2011

FATWA MERAWAT MENGGUNAKAN AYAT SYIFA'DAN MINYAK ZAITON- DARI WEB DARUSYIFA' DATO' DR HARON DIN



MINYAK ZAITON, PERUBATAN ULAMA SUFI. RAWATAN PANCARAN TENAGA ROHANI

Isu-Isu Pengubatan Islam Menurut Fatwa Para Ulama (Bahagian-2)
(Susunan: Dr. Rushdi Ramli)
[A] Fatwa Mengenai Hukum Merawat DengaN Ayat-Ayat Al-Quran Dan Doa-Doa Yang Sah

Sheikh Abdullah Abdul Rahman al-Jabrin, seorang ulama semasa tersohor dari Arab Saudi, telah diajukan beberapa soalan dan fatwa yang berkaitan dengan “hukum dan amalan rawatan dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang sah”.

Antara fatwa-fatwa yang beliau nyatakan sebagai penjelasan kepada isu ini
1. “…..Tidak ada halangan untuk membaca ayat-ayat tertentu daripada al-Quran atau doa-doa tertentu dan kemudiannya dihembuskan kepada air zamzam, atau pada minyak zaiton, dan kemudiannya pesakit disapukan dengan bahan-bahan yang telah didoakan itu….”

2. “…..tidak ada halangan untuk membacakan ayat-ayat al-Quran kepada diri pesakit, dan tidak ada halangan sekiranya pesakit tersebut dibacakan [dijampikan] dengan lebih dari seorang perawat. Maka sesungguhnya al-Quran adalah kalam Allah yang dijadikannya sebagai penawar kepada apa yang terdapat di dalam dada…..”

3. “……Membaca al-Quran sebagai suatu kaedah rawatan [ruqyah] adalah harus dan tidak menyalahi hukum syarak, namun wajar sekali perawat yang membaca al-Quran tersebut berupaya untuk membacanya dengan baik, memahami makna ayat-ayat yang dibaca, mempunyai iktikad yang benar, sentiasa beramal salih dan beristiqamah di dalam beribadah kepada Allah. Tidak menjadi syarat bagi seorang “perawat dengan al-Quran” untuk mengetahui secara mendalam dan terperinci selok-belok hukum-hakam fiqh. Walau bagaimana pun adalah terlalu penting bagi seorang perawat untuk memperbetulkan niatnya (apabila memberi rawatan, yakni, hendaklah berniat untuk mencari reda Allah semata-mata melalui khidmat yang diberikan) di samping berniat untuk memberikan khidmat dan manfaat kepada para pesakit dan umat Islam yang berhajat. Di dalam hal ini janganlah seseorang perawat itu menjadikan harta dan upah sebagai sasaran dan matlamat yang dicari. Apa yang dinyatakan ini adalah penting bagi memastikan doa-doa kesembuhan yang dibacakan itu lebih hampir untuk dimakbulkan oleh Allah.

4. “…..Mempelajari kaedah rawatan dengan al-Quran dengan niat untuk memberi manfaat kepada kaum Muslimin dan merawati penyakit-penyakit yang kronik adalah sunat. Ini adalah kerana kitab Allah [al-Quran] merupakan penawar yang sentiasa memberi manfaat dan faedah [terhadap para pesakit]…”[1]

Ulasan Ringkas :

Adalah jelas berdasarkan fatwa di atas bahawa merawat pesakit, samada penyakit fizikal ataupun rohani, dengan kaedah pembacaan al-ruqyah al-syar`iyyah atau pembacaan apa jua doa-doa yang sah dan muktabar adalah suatu amalan yang benar menurut neraca Syarak, diperakui oleh para ulama tersohor dan bukan sama sekali daripada amalan bid`ah yang mungkar. Begitu juga amalan menjampikan air dan apa jua bahan yang suci lagi halal dengan ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang sahih untuk tujuan dijadikan penawar adalah harus dan dibolehkan menurut hukum syarak.
[B] Penjelasan Ringkas Mengenai Hukum Mempelajari Ilmu Sihir Dan Apakah Hukuman Ke Atas Ahli Sihir?

Menurut ulama tersohor Imam Ibn Hajar al-`Asqalani, firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 102;

[Mafhumnya] mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir Yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan Dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir Yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah Yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah Yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa Yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya Dengan berkata: "Sesungguhnya Kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah Engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir Yang boleh menceraikan antara seorang suami Dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) Dengan sihir itu seseorang pun melainkan Dengan izin Allah. dan sebenarnya mereka mempelajari perkara Yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. dan Demi Sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui Bahawa sesiapa Yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian Yang baik di akhirat. Demi Sesungguhnya amat buruknya apa Yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.

Ayat ini menunjukkan secara jelas bahawa mempelajari ilmu sihir adalah daripada amalan kufur yang wajib dijauhi oleh seorang Muslim.

Imam Ibn Qudamah menyatakan, “……mempelajari sihir dan mengajarkan ilmu ini kepada orang adalah haram di mana kami tidak mengetahui wujudnya khilaf [perbezaan pendapat] di kalangan para ahli ilmu mengenai perkara ini…”[2]

Imam Abu Hayyan menyatakan di dalam kitabnya al-Bahr al-Muhit, “…adapun hukum mempelajari sihir, maka apa-apa ilmu sihir yang melibatkan perlakuan memuja serta mengagungkan sesuatu yang lain dari Allah maka mempelajarinya adalah haram menurut ijmak ulama, iaitu tidak harus mempelajarinya dan tidak juga beramal dengannya. Adapun sekiranya tidak dapat dipastikan apakah ilmu sihir tersebut melibatkan unsur-unsur syirik terhadap Allah ataupun tidak, maka yang pastinya mempelajari ilmu tersebut tetap tidak harus dan tidak juga harus beramal dengannya…….”

Menurut penjelasan Sheikh Muhammad ibn Salih al-`Uthaymin, mempelajari ilmu sihir adalah haram dan tidak dibenarkan, bahkan boleh membawa kepada kekufuran, iaitu berdasarkan ayat 102 dari surah al-Baqarah.

Kerana itu, jelas beliau, “……seorang ahli sihir, menurut hukum syarak, hendaklah dibunuh, dan hukuman bunuh di sini dilaksanakan atas dasar diri ahli sihir tersebut telah murtad dari Islam atau atas dasar suatu hukuman hudud yang wajib dikenakan ke atasnya. Sekiranya amalan sihirnya telah sampai ke tahap kufur maka dia dibunuh atas dasar amalan murtadnya, dan sekiranya amalan sihirnya tidak sampai ke tahap kufur [tidak melibatkan penyembahan jin dan syaitan] maka dia dibunuh atas dasar hukuman hudud….” [3]

Ulasan Ringkas :

Semoga kita sentiasa menjauhkan diri dengan sejauh-jauhnya dari amalan sihir dan para ahli sihir walau sesusah mana dan seberat mana ujian dan penderitaan sakit yang ditimpakan oleh Allah ke atas kita. Sentiasalah bersabar, mengharapkan balasan pahala dari sisi Allah dan terus berusaha mencari penawar melalui jalan dan kaedah rawatan yang tidak bertentangan dengan hukum syarak.

Jadikan al-Quran sebagai penawar dan jauhilah tabib-tabib yang melibatkan khidmat penggunaan makhluk jin dan syaitan di dalam rawatan atau melibatkan amalan-amalan yang mencurigakan menurut neraca Syarak. [terdapatnya unsur syubhah]. Sesungguhnya melakukan rawatan yang melibatkan unsur-unsur syirik kepada Allah [seperti berdoa kepada jin] adalah haram dan tidak dibenarkan menurut kata sepakat [ijmak] para ulama.

Wallahu'alam.

Nota Kaki:

[1] Dipetik dari kitab al-Lu’lu’ al-Makin Min Fatawa al-Shaykh Abdullah Abdul Rahman al-Jabrin, Dar al-Furqan, Sa`udi Arabia, 1997.

[2] Ibn Qudamah, al-Mughni, juzuk 10, muka 106

[3] Muhammad bin Salih al-`Uthaymin, al-Majmu` al-Thamin Min Fatawa al-Shaykh ibn `Uthayin.
Saturday, March 26, 2011
POLITIK FITNAH DI MALAYSIA - SUATU KAJIAN ILMIAH



Muktahir ini negara digemparkan dengan pelbagai isu politik yang menghangatkan lagi pertembungan antara dua parti seteru di negara ini. Natijah daripada penyakit cintakan dunia yang dihadapi oleh pemimpin-pemimpin berakidah sekular, pelbagai cara dilakukan semata-mata untuk memastikan diri terus berkuasa meskipun terpaksa bergelumang dengan dosa-dosa besar fitnah.


Menyingkap semula fakta yang tersimpan di dalam lipatan sejarah, kewujudan politik fitnah di negara ini bukanlah sesuatu yang baru. Hakikatnya, negara telah lama dihidangkan dengan adegan politik fitnah yang cukup mengaibkan khususnya kepada individu yang terlibat secara langsung dan menjadi mangsa kepada politik fitnah di negara ini. Bahkan, bukan sekadar individu yang terkesan dengan permainan politik fitnah malah Islam dalam sejarah di Malaysia juga pernah dimangsakan oleh pemain-pemain politik fitnah di Malaysia.


Bukan sesuatu yang mudah untuk membuat satu unjuran secara tepat di manakah tapak bercambahnya budaya politik fitnah ini. Namun penulis lebih berpendapat bahawa kemerdekaan yang dicapai negara merupakan suatu bentuk politik fitnah dengan Islam menjadi mangsa pertama kepada gerakan sekularisme berpandangan barat. Islam diisytihar sebagai agama rasmi namun definisi Islam di dalam perlembagaan bukanlah dirujuk kepada hakikat Islam sebenar sebaliknya definisi yang digunakan untuk mentafsir perkataan "Islam" di dalam perlembagaan diceduk dari kamus pemikiran sekular yang ditaja kelompok yahudi dan musuh-musuh Islam. Dalam keadaan separa sedar, saban tahun kita meraikan politik fitnah sulung di Malaysia dengan Islam dimangsakan golongan yang rakus dengan keduniaan ini.


Untuk menceritakan satu persatu kisah politik fitnah di negara ini mungkin memerlukan ruang yang lebih luas. Cukuplah penulis hadirkan di dalam artikel ini beberapa contoh kisah politik fitnah yang pernah memanaskan senario politik negara.


Tahun 80an menyaksikan negara menukil satu kisah pilu dalam sejarah politik Malaysia gara-gara politik fitnah di bawah kepimpinan pemimpin yang disifatkan paling zalim dalam barisan kepimpinan yang pernah menerajui bahtera sekularisme di Malaysia. Isu memali merupakan rentetan daripada fitnah yang dibawa parti sekular apabila melihat gerakan pencerahan semakin menampakkan kesan dari sudut penerimaan rakyat.


Ustaz Ibrahim atau lebih dikenali dengan nama Ustaz Ibrahim Libya telah menjadi sasaran fitnah berikutan kuliah-kuliahnya yang menjelaskan batas-batas iman dan kufur mendapat sambutan menggalakkan dari masyarakat Islam ketika itu.


Bingung dengan perkembangan negatif (bagi golongan sekular) itu mereka memulakan gerak kerja politik fitnah dengan melabelkan Ustaz Ibrahim Libya bersama para daie yang lain (antaranya Ustaz Abdul Latif Mohamad di Besut) sebagai membawa ajaran neo-khawarij serta dituduh membawa perpecahan kepada umat Islam dengan mengkafirkan sesama umat Islam. Hakikatnya mereka hanya memberi penjelasan tentang batas-batas akidah dalam Islam. Kemuncak politik fitnah ini adalah kekecohan yang berlaku di Baling atau dikenali sebagai Tragedi Memali telah meragut nyawa As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya bersama lebih 1 000 para syuhada yang lain (AL-FATIHAH).


Untuk rekod, permainan politik fitnah secara kecil-kecilan paling banyak dilakukan ketika kempen pilihanraya baik pilihanraya kecil mahupun pilihanraya umum. Pernah dalam satu pilihanraya Umum fitnah ditabur khususnya kepada masyarakat bukan Islam kononnya semua dari mereka akan dipotong tangan atau disunatkan sekiranya Islam menang dan memerintah Malaysia. Berjuta-juta ringgit dibelanjakan untuk menjayakan serangan fitnah ini termasuk mencetak beribu-ribu risalah bergambar dan berwarna yang menunjukkan Tok Guru sedang memegang parang berdarah sambil mengejar lelaki cina. Satu fitnah terhadap hakikat Islam yang sememangnya menjadi penghalang kepada kebenaran Islam dengan masyarakat non-muslim.


Pasca PRU 2008 memperlihatkan kawasan penguasaan kelompok sekular mengcil apabila terlepas 5 negeri kepada lawan politik. Maka, bermula dari saat pertama pelbagai serangan fitnah membabitkan individu, binatang, perkauman malah agama juga.


Di Selangor, golongan sekular laknatullah ini pernah memainkan isu babi. Selangor dilabel sebagai negeri yang cuba menjadikan babi sebagai penduduk negeri kerana jumlah binatang itu yang banyak. Tetapi fitnah tetap fitnah. Hujah yang mematikan segala langkah mereka apabila didedahkan jumlah yang luar biasa banyak itu adalah warisan dari kerajaan sekular terdahulu. Ketika fitnah dilancarkan, kerajaan Selangor baru berusia 3 bulan. Andai kata semua khinzir di Selangor pada ketika itu bunting, anak benihnya pun masih belum dilahirkan lagi. Bermakna, jumlah yang ada merupakan jumlah sedia ada yang ditinggalkan kerajaan dahulu.


Di Perak, gerakan Islam difitnah sebagai tunduk kepada sahabat siyasi iaitu sebuah parti yang diketuai ramai pemimpin-pemimpin cina. Haji Nizar Jamaluddin dituduh tunduk kepada kehendak pemimpin-pemimpin cina. Tetapi rakyat Perak bijak menilai. Pemimpin yang dikatakan mengawal pentadbiran Haji Nizar itu adalah antara pemimpin paling lantang menyuarakan hak orang Melayu walaupun berketurunan cina. Pernah dalam satu sidang dewan, Ngeh Koo Ham (pemimpin yang dimaksudkan) bangun dan meminta bantuan dari kerajaan negeri kepada sekolah agama rakyat di negeri itu dinaikkan dua kali ganda berikutan keadaan sekolah agama yang kritikal kesan daripada dipinggirkan pada zaman sekularisme.


Seorang lagi pemimpin iaitu Nga Kor Ming juga adalah antara yang paling lantang di Dewan Undangan Negeri dalam isu tanah rezab orang-orang Melayu yang telah digadaikan pemimpin-pemimpin sekular dahulu. Malah, beliau merupakan pemimpin yang membongkarkan realiti tanah rezab Melayu yang dijual kepada tauke-tauke Cina kaya serta kroni-kroni kerajaan terdahulu.


Bukan setakat dalam negara, politik fitnah tajaan pemimpin sekular di Malaysia turut menyerang individu di luar negara. Contohnya anak kepada Tuan Guru Nik Aziz iaitu Ustaz Nik Abduh Nik Aziz sehingga beliau pernah merasa 'nikmat' dipenjara tanpa sebarang sabitan kesalahan yang jelas. Sehingga hari ini beliau masih belum mengetaui kesalahan beliau dan bukti beliau bersalah.


Kedah, Pulau Pinang dan suatu ketika dahulu Kelantan juga mengalami perkara yang sama. Tetapi watak paling utama yang menjadi mangsa politik fitnah ini adalah Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI). Bermula dengan adegan fitnah 1 pada 1998, seterusnya konspirasi fitnah 2 dan terkini konspirasi fitnah 3 yang cukup mengaibkan perbadi beliau.


Secara ringkas, adegan fitnah 1 bermula apabila DSAI dilihat tidak boleh menjadi regu kepada kepimpinan Tun M. Tambah menggetirkan apabila DSAI menghidu perbuatan mengkayakan kroni oleh kepimpinan sekular ini khususnya apabila beliau memangku jawatan Perdana Menteri selama 3 bulan sebelum beliau dipecat. Akhirnya plan konspirasi 1 dijalankan dan akhirnya DSAI meringkuk di dalam penjara dengan 1001 persoalan yang tidak dijawab berkaitan kes beliau.


Episod fitnah 2 pula direncana dengan skrip yang sama cuma pelakon yang berbeza. Skrip serta jalan cerita fitnah 2 yang hampir sama dengan fitnah episod 1 menyebabkan kelemahan perancangan rencana fitnah tersebut juga hampir sama. Beberapa fakta yang mengelirukan dalam kes ini antaranya keengganan pihak polis mengambil keterangan Hasanuddin dan isteri yang merupakan alibi kukuh DSAI dalam kes ini.


10 lagi DNA yang dikesan di seluar dalam Saiful (pelakon S) juga tidak diselidik milik siapa. Yang difokuskan adalah DNA milik lelaki Y sahaja. Tambahan lagi, pengakuan pelakon S yang berubah-ubah apabila mengatakan dia diliwat secara paksa sedang kes dibaca dengan peruntukkan hubungan luar tabie, liwat secara rela. Kenyataan dia menemui DSNR untuk mendapatkan nasihat juga agak meragukan. Rapatnya dia dengan musuh politik DSAI itu.


laporan forensik HKL


Lawak fitnah 2 juga berlaku apabila Saiful mengatakan duburnya tidak dicuci dari hari dia kononnya diliwat sehingga hari dia melakukan pemeriksaan. Bahkan tindakan menggelapkan laporan forensik HKL yang mengatakan dia tidak diliwat juga agak meragukan. Hakikatnya, kes yang semakin sampai ke penghujung ini mempunyai keraguan yang banyak sama seperti episod fitnah 1.


Merasakan 'filem' fitnah ini tidak dapat memukau pandangan rakyat yang semakin jelik dengan fitnah politik maka satu lagi 'filem' fitnah dirancang untuk menjatuhkan DSAI dari pentas politik Malaysia. Awal-awal lagi DSAI menyatakan "LAWAN TETAP LAWAN". Jika dahulu fitnah DSAI adalah lelaki dengan lelaki kali ini mereka menggunakan kreativiti dengan menfitnah DSAI dengan wanita pula.


Malangnya episod fitnah 3 ini lebih besar lubang bohongnya. Dalam masa beberapa hari sahaja pelbagai kenyataan bercanggah dikeluarkan pihak yang dikenali dengan Datuk T. T bermaksud trio iaitu gabungan pimpinan UMNO yang mempunyai dendam kesumat secara langsung dengan DSAI iaitu Dato Rahim Thamby Chik yang pernah dikaitkan dengan kes rogol sehingga menyebabkan Lim Guan Eng dipenjara di ISA kerana membela wanita Melayu yang dizalimi itu. Kedua adalah watak Datuk Shazky Ezray Abdullah yang mirip wajah DSAI dan dipercayai wajah di dalam video fitnah tersebut dan ketiga ialah Datuk Shuib Lazim, bendahari PERKASA yang diketahui menjadi barua kepada parti sekular.


Walaupun skrip telah dirombak namun adegan fitnah 1 dan 2 iaitu penuduh (dalam fitnah 3 Datuk T) berjumpa DSNR masih tidak di'trim'. Mereka dilaporkan bertemu DSNR sebelum menayangkan video ini di Parlimen. Kenyataan meragukan mengenai jam Omega serta cara mereka menemui video ini juga meragukan. Malah, kenyataan bercanggah pada dua hari berlainan mengenai tarikh sebenar mereka mengetahui isi kandungan video ini juga menimbulkan keraguan besar.


Ketika menayangkan video kepada wartawan (Isnin) Datuk Shazky mengatakan dia mendapati perakam tersebut merakam aksi seks ketika membawa perakam itu keluar dari Hotel Carcosa selepas kononnya mencari jam Omega milik Anwar. Kenyataan bercanggah dikeluarkan pada sidang media bersama Datuk Rahim Thamby Chik (selasa) apabila dia mengatakan dia hanya mengetahui isi perakam tersebut seminggu lalu.


Ditanya penglibatan Datuk Rahim Thamby Chik dalam kes ini, Datuk Shazky mengatakan dia menghubungi Datuk Rahim untuk mendapatkan hotel yang mempunyai kawalan keselamatan tanpa melibatkan polis. Malah dia juga membuat kenyataan bahawa dia menghubungi Datuk Rahim Thamby Chik kerana beliau memerlukan bantuan mencari hotel sedemikian kerana beliau bukan orang Kuala Lumpur tetapi orang Kedah. Sesuatu yang aneh kerana Datuk Shazky seorang jutawan dikenali sebagai individu yang sering berurusan di Kuala Lumpur dan mempunyai hubungan rapat dengan media-media asing.


Dari sudut keraguan video pula terdapat beberapa perkara yang meragukan seperti;


1. Pada awal rakaman, terdapat seorang lelaki lain yang sedang menguruskan rakaman video pada ketika orang yang mirip Dato’ Seri Anwar Ibrahim masuk ke dalam bilik. Sewajarnya orang itu (yang mirip Dato’ Seri Anwar Ibrahim) sedar bahawa perlakuannya akan dirakam. Mustahil sesiapa yang waras akan melakukan adegan sedemikian kecuali dia diupah.


2. Tempoh masa rakaman yang menunjukkan muka si pelaku adalah terlalu pendek. Ditambah dengan rakaman yang dibuat di dalam hitam putih; menyukarkan untuk betul-betul mengesahkan identiti si pelaku.


3. Bahu si pelaku terlalu lebar dan tegap berbanding bahu Dato’ Seri Anwar Ibrahim.


4. Bahagian belakang si pelaku (punggung) juga berisi dan jelas berbeza dengan tubuh badan Dato’ Seri Anwar Ibrahim.


5. Di akhir adegan, si pelaku bangun dan tubuh badannya dirakam dengan jelas. Perutnya adalah buncit dan terlalu besar jika dibandingkan dengan perut Dato’ Seri Anwar Ibrahim.


6. Warna kulitnya adalah terlalu cerah dan hampir tidak dapat dibezakan dengan warna kulit wanita terlibat


Fakta diatas disokong oleh salah seorang pimpinan tertinggi Syarikat Akhbar The Star yang diketahui bermusuh hebat dengan DSAI.


Cerita fitnah 3 ini baru bermula tatkala fitnah 2 semakin tiba ke penghujung. Dalam jangka waktu terdekat ini penulis yakin pelbagai perkara aneh akan berbangkit. Dari pemerhatian penulis isu ini merupakan cara blok sekular mengalihkan tumpuan tatkala berdepan rakyat dalam PRU ke-13 yang dijangka akan diadakan tidak lama lagi.


Seorang sahabat dalam mesejnya kepada saya berkata "Mereka semakin kejam. Sahabat semua, adakah kita hanya berdiam dengan fitnah terang-terangan ini. Pemimpin zalim dan kaki fitnah ini perlu disanggah dan dinyahkan dari kepimpinan negara. Ayuh sahabat BANGKIT!!"


Walau bagaimana hebatpun perancangan manusia ketahuilah perancangan Allah Maha Hebat. Penulis tinggalkan pembaca semua dengan firman Allah;


"...Ketahuilah fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan..."
(Surah Al-Baqarah ayat 191)

Wednesday, May 11, 2011

BERSAMA TUAN GURU DR HARON DIN DI MEKAH

Saya dan rombongan yang berasingan telah berangkat ke Tanah Suci Mekah pada 28 April 2011. Berangkat melalui Bahrain kemudian ke Jedah dan terus ke Madinah. Pada 2 hb Mei berangkat ke Mekah hingga 9 Mei 2011. Saya bertemu Tuan Guru Dr Haron Din pada 6 hb Mei (Jumaat). Keesokan pagi 7 hb Mei saya mengikuti rombongan Tuan Guru menziarahi  Arfah, Mina, Muzdalifah, Gua Thur dan balik ke Mekah sebelum Zuhur di Masjidil Haram.8 hb selepas Asar Tuan Guru menyampaikan seramah kepada jamaah dari Malaysia di Hotel Hijaz, Mekah

Saya dan rombongan berlepas pulang ke tanah air pada 9 hb Mei 2011 melalui Bahrain dan selamat mendarat di KLIA 9.40 pagi Selasa 10 hb Mei 2011.

AlhamduliLLah Tuan Guru sihat, saya dan isteri juga sihat wal'afiat...
Bersama Tuan Guru di Padang Arafah

Monday, May 2, 2011

Famous Muslim Football Players

By Iyliaa Fahmi Ishak

1. Zinedine Zidane - Former Juventus & Real Madrid Player. Regarded as one of the best football player of all time. He won the FIFA World Cup with France in 1998 & the European Championship in 2000. Zidane was three-time FIFA World Player of the Year winner & 1998 European Player of the Year. He retired from football after the 2006 World Cup Finals.


2. Nicolas AnelkaChelsea striker Nicolas Anelka converted to Islam in 2004 in the UAE after deep discussions about religion with childhood friends, he took the Muslim name Abdul-Salam Bilal. Anelka was a Manchester City player at the time and considered moving to play his football in the UAE before settling on a move to Turkish club Fenerbahce.


3. Franck RiberyFrench player Franck Ribery is also a convert to Islam, with his wife French-Algerian wife having been raised a Muslim herself, Ribery was recently quoted as having said "I pray five times a day, I do it because it enables me to be released and I feel better afterwards.". He currently plays for Bayern Munich.


4. Karim Benzema Karim Benzema was born in France to parents of Algerian-Kabyle descent, and is openly a practising Muslim. Benzema currently plays for Real Madrid following a 35 million euro transfer from Lyon, he has also become a regular international player for France.


5. Samir NasriThe young Samir Nasri has been a revelation at Arsenal and has been hailed by many in France as 'The New Zidane'. Nasri was born to Algerian parents in France and raised as a Muslim.


6. Yaya &  Kolo Toure - The two brothers from Ivory Coast are currently playing for Manchester City in England. They both represent Ivory Coast at International Level. They are practising muslims, as are their family. Kolo has previously stated his desire to become a role model for young Muslims.


7. Frederic KanouteFrench born Malian Kanoute, who plays for Sevilla and the French national team as a striker, has been practising Islam since the age of 20 (he is now 32). He refused to wear the Seville shirt whilst it was sponsored by gambling website 888.com, and therefore wore a brand free version. Kanoute has also purchased a Mosque in Seville for $700k after its lease had expired.


8. Eric Abidal - He is a French international footballer of Martniquan descent. Currently plas for FC Barcelona.


9. Mesut Ozil - A young German international footballer of Turkish descent who currently plays for Real Madrid. It is known that he recites the Holy Quran before every match. Talking to the Berlin-based daily Der Tagesspiegel on Saturday, Ozil said, "I always do that before I go out (on the pitch). I pray and my team-mates know that they cannot talk to me during this brief period." A third generation Turkish-German, Ozil has become one of the superstars at the 2010 World Cup in South Africa.



10. Sami Khedira - Khedira was born in Stuttgart, Germany to a Tunisian father &  a German mother. He joined Real Madrid from VFB Stuttgart in after 2010 World Cup & regularly called up for International Match which he represents Germany.

Nabi Muhammad SAW tidak guna al-Mubahalah menghadapi fitnah seks

Wajib anda tonton video penerangan dan penjelasan panjang lebar dari Prof Dr Harun Din mengenai sumpah mubahalah.