Monday, July 22, 2013

UNTUK RENUNGAN: HADITH MENGENAI KEPENTINGAN ILMU


عَنْ أَبِي وَاقِدٍ اللَّيْثِيِّ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ فِي الْمَسْجِدِ وَالنَّاسُ مَعَهُ إِذْ أَقْبَلَ ثَلَاثَةُ نَفَرٍ ، فَأَقْبَلَ اثْنَانِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَذَهَبَ وَاحِدٌ ، قَالَ : فَوَقَفَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَمَّا أَحَدُهُمَا فَرَأَى فُرْجَةً فِي الْحَلْقَةِ فَجَلَسَ فِيهَا ، وَأَمَّا الْآخَرُ فَجَلَسَ خَلْفَهُمْ ، وَأَمَّا الثَّالِثُ فَأَدْبَرَ ذَاهِبًا ، فَلَمَّا فَرَغَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " أَلَا أُخْبِرُكُمْ عَنِ النَّفَرِ الثَّلَاثَةِ ، أَمَّا أَحَدُهُمْ فَأَوَى إِلَى اللَّهِ فَآوَاهُ اللَّهُ ، وَأَمَّا الْآخَرُ فَاسْتَحْيَا فَاسْتَحْيَا اللَّهُ مِنْهُ ، وَأَمَّا الْآخَرُ فَأَعْرَضَ فَأَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُ


Daripada Abu Waqid al-Laitsi RA, ketika Rasulullah sollallahu alaihi wasallam sedang duduk di dalam masjid bersama beberapa orang sahabat (mereka duduk dalam bentuk bulatan/halqah), tiga orang telah datang, akan tetapi hanya dua daripada mereka yang datang kepada Rasulullah sollallahu alaihi wasallam kerana yang ketiga telah berlalu pergi. Ketika dua orang itu tadi berdiri di hadapan baginda, salah seorang dari mereka terlihat ada satu ruang duduk kosong pada bulatan (halqah) kami dan lantas duduk. Manakala yang seorang lagi duduk di belakang bulatan tersebut dan orang yang ketiga terus sahaja berpaling dan pergi.

Setelah Rasulullah solallallahu alaihi wasallam selesai menyampaikan ceramahnya, baginda bersabda:

(( Akanku beritahu kepada kalian tentang tiga orang itu; orang yang pertama telah mencari tempat di sisi Allah (masuk ke dalam majlis ilmu tentang agama Allah), maka Allah memberinya tempat (diberi pahala). Orang yang kedua malu (untuk meninggalkan majlis agama), maka Allah turut malu (untuk menghukumnya, bahkan turut memberinya pahala). Manakala orang yang ketiga, dia telah berpaling (dari menghadiri majlis agama), maka Allah juga berpaling darinya (Allah tidak peduli tentangnya dan marah kepadanya). ))

No comments:

Post a Comment