Wednesday, October 12, 2011

Serangan Panik (Panic Attack)

Tips-Tips untuk semua

Panik atau Panic Attack adalah serangan perasaan teror yang datang menyerang secara tiba-tiba tanpa peringatan. Seorang yang mendapat serangan panik menceritakan pengalamannya sebagai berikut :

Tiba-tiba saja saya merasakan gelombang ketakutan yang sangat menakutkan tanpa suatu sebab sama sekali. Jantung saya berdebar kencang, dada saya sakit dan menjadi lebih susah untuk bernafas. Saya fikir saya akan mati.

Saya begitu takut. Setiap kali saya mulai keluar rumah, saya mendapat perasaan yang buruk di perut saya dan saya begitu di kuasai oleh perasaan bahwa panic attack lainnya akan datang atau beberapa hal yang mengerikan yang tidak diketahui akan terjadi. 

Gejala-gejala Serangan Panik

Seperti digambarkan diatas, gejala-gejala serangan panik timbul secara mendadak tanpa suatu penyebab jelas. Antara sintom-sintomnya  termasuk;

- Denyut jantung yang cepat @ berdebar-debar
- Nyeri /saki t/ngilu dada/ sakit lambung
- Gangguan perut
- Pening, mual atau pengsan
- Sesak nafas, rasa tercekik@tak boleh nak menelan makanan. Sesetengah kes air pun susah nak telan.
- Gementar
- Berkeringat
- Rasa kebas atau mati rasa di tangan
- Flushes atau chills. Wajah kemerahan atau menggigil
- Sensasi seperti mimpi atau perceptual distortions. Merasa tidak nyata, aneh atau terlepas dari lingkungan.
- Teror: Suatu kesedaran bahwa sesuatu yang tidak terbayangkan menakutkan akan terjadi dan orang lain tidak berdaya untuk mencegahnya
- Takut kehilangan kontrol dan melakukan sesuatu yang diluar batasan/memalukan
- Takut menjadi gila
- Takut mati/merasa sudah hampir mati.

Suatu serangan panik secara khas berlangsung beberapa minit dan merupakan suatu keadaan yang mana tekanan paling penuh dapat dialami oleh seseorang. Kebanyakan jika seseorang mendapat satu serangan maka dia akan mendapat serangan lainnya. Jika seseorang mendapat serangan yang berulang atau sangat takut mendapat serangan lagi, maka dia disebut mempunyai panic disorder.

Serangan Panik (Panic Attacks)

Serangan panik mungkin adalah gejala-gejala dari suatu anxiety disorder (kelainan ketakutan). Serangan-serangan ini adalah persoalan kesihatan yang serius di Amerika dan dinegara ini paling sedikit 1,7% dari orang dewasanya atau 3 juta penduduk akan mendapat serangan panik suatu waktu dalam kehidupannya. Gejala-gejalanya adalah berbeza sangat mencolok dari tipe-tipe ketakutan lainnya dimana serangan panik datangnya sangat tiba-tiba dan tidak diduga, sepertinya tidak terprovokasi dan sering kali melumpuhkan.

Serangan panik boleh terjadi bila-bila masa saja bahkan waktu tidur sekalipun. Umumnya serangan akan memuncak dalam waktu 10 menit, namun beberapa gejala akan berlangsung lebih lama.

Apabila pesakit mendapat serangan panik, misalnya ketika memandu kenderaan, sedang berbelanja di supermarket yang penuh sesak, atau sedang berada didalam lift (elevator), maka dia boleh dapat mengembangkan takut yang tidak rasional, yang disebut phobia pada situasi-situasi ini dan mulai menghindari mereka. Pada akhirnya, pola dari menghindari dan tingkat ketakutan atas serangan lainnya, dapat mencapai suatu titik dimana individu dengan panic disorder mungkin tidak lagi mampu memandu kenderaan atau bahkan keluar dari rumah. Pada peringkat ini, individu ini disebut mempunyai panic disorder dengan agoraphobia. Jadi panic disorder dapat mempunyai kesan serius pada kehidupan sehari-hari pesakit seperti juga penyakit-penyakit utama lainnya, kecuali individu tersebut mendapat perawatan yang efektif.

Apakah Serangan Panik Hal yang serius?

Ya, serangan panik adalah nyata dan berpotensi melumpuhkan emosi, namun mereka dapat dikontrol dengan perawatan khusus. Disebabkan oleh gejala-gejala mengganggu yang menyertai serangan panik, mereka dapat disalah ertikan sebagai serangan jantung atau penyakit lainnya yang mengancam nyawa. Pesakit-pesakit sering pergi ke kaunter kecemasan hospital ketika mereka mendapat serangan panik dan tes-tes kedoktoran yang luas dapat dilakukan untuk mengesampingkan kondisi-kondisi ini.

Umumnya personal kedoktoran akan cuba meyakinkan pesakit bahwa mereka tidak berada didalam bahaya. Namun usaha-usaha untuk meyakinkan ini kadang-kadang menambah kesulitan-kesulitan pesakit: Jika dokter menggunakan ekspresi seperti " tidak ada yang serius", "semua hanya fikiran anda saja" atau "tidak ada yang perlu dirisaukan", ini akan memberi kesan yang tidak benar bahwa tidak ada persoalan yang nyata dan bahwa perawatan adalah tidak mungkin atau perlu. kesimpulannya adalah serangan panik ini sangat serius, namun ianya tidak membahayakan organ-organ tubuh.

Penyebab Serangan Panik

Menurut suatu teori dari panic disorder, "sistim peringatan" yang normal dari tubuh, seperangkat mekanisme dari mental dan fizik yang mengizinkan seseorang merespon kepada ancaman, cenderung dipicu untuk yang tidak penting, ketika tidak ada ancaman. Ilmuwan tidak tahu secara tepat mengapa ini terjadi atau mengapa beberapa orang lebih rentan terhadap persoalan ini dari pada lainnya. Panic disorder ditemukan terjadi di keluarga, dan ini dapat berarti bahwa warisan (gen) memainkan peranan yang kuat dalam menentukan siapa saja yang akan mendapatkannya. Bagaimanapun juga banyak orang tidak mempunyai sejarah keluarga dari kelainan ini, mengembangkan kelainan ini. Seringkali serangan pertama dipicu oleh sakit fisik, stres hidup berat, atau mungkin obat-obatan yang meningkatkan aktiviti bahagian otak yang berhubungan dengan reaksi takut.

Perawatan/pengobatan Serangan Panik 

Sebahagian besar pesakit sembuh tanpa pengobatan, beberapa diantaranya mengalami penyakit panik.

Penyembuhan tanpa pengobatan mungkin saja terjadi, bahkan pada pesakit yang mengalami serangan panik berulang atau mengalami kecemasan antisipator.

Pesakit yang tidak sembuh dengan sendirinya atau tidak berobat, akan terus mengalami serangan panik.

Respon yang lebih baik terhadap pengobatan akan terjadi jika pesakit memahami bahwa penyakit panik melibatkan proses biologis dan psikologi.

Berkat penelitian, ada beberapa variasi perawatan yang tersedia, termasuk beberapa obat-obatan yang efektif dan bentun-bentuk tertentu dari psikoterapi. Dari segi obat-obatan, anggota khusus dari obat-obatan dari selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) dan keluarga benzodiazepine telah disetujui oleh FDA (Food and Drug Administration) untuk merawat panic disorders. Contoh-contoh dari obat-obatan ini termasuk sertraline (Zoloft) dan paroxetine (Paxil) dari grup SSRI dan clonazepam (Klonopin) dari grup benzodiazepine. Obat-obatan dari keluarga beta blockers (contohnya propranolol) kadang-kadang digunakan untuk mengobati gejala fisik yang berhubungan dengan serangan panik.

Komponen psikoterapi untuk perawatan panic disorder adalah sama pentingnya seperti perawatan dengan obat-obatan. Kenyataannya, penelitian menunjukan bahwa kombinasi dari perawatan obat-obatan dan psikoterapi lebih efektif dari pada perawatan sendiri-sendiri. Untuk menangani ketakutan, terapi teori tingkah laku diterima secara luas sebagai suatu bentuk efektif dari psikoterapi. Bentuk terapi itu cuba menolong pesakit yang mengalami panic disorder mengidentifikasi dan mengurangi fikiran-fikiran dan kelakuan-kelakuan yang tidak rasional yang memperkuat gejala-gejala panik. Teknik-teknik tingkah laku yang sering digunakan untuk mengurangi ketakutan termasuk teknik-teknik relaksasi dan secara berangsur meningkatkan paparan (exposure) kepada situasi yang sebelumnya dapat meningkatkan ketakutan pada individu itu.

Seringkali suatu kombinasi psikoterapi dan obat-obatan memberikan hasil yang baik. Perbaikan umumnya tercatat dalam periode waktu yang agak singkat, sekitar 2 sampai 3 bulan. Jadi perawatan yang memadai untuk panic disorder dapat mencegah serangan panik atau paling sedikit secara substansi mengurangi parahnya dan frekwensinya, membawa keriangan kepada 70 sampai 90% dari orang-orang dengan panic disorder.

Ada juga hal-hal yang dapat dibuat oleh orang-orang denga panic disorder untuk membuat terapi/perawatan lebih efektif. Kerana bahan-bahan seperti kopi, alkohol dan obat-obat terlarang dapat memperburuk serangan panik, maka bahan-bahan tersebut harus dihindari. Mungkin cukup berharga untuk melakukan latihan aerobik dan teknik menangani stres seperti tarik napas yang dalam dan yoga, dimana aktiviti-aktiviti tersebut ternyata membantu mengurangi frekwensi dan keparahan dari serangan panik.

Sebagai tambahan, pesakit-pesakit dengan panic disorder mungkin memerlukan perawatan untuk persoalan emosi lainnya. Depresi sering dihubungkan dengan panic disorder, seperti juga alkohol dan penyalahgunaan obat-obatan. Penelitian baru-baru ini juga menunjukan bahwa percobaan-percobaan bunuh diri lebih sering pada orang-orang dengan panic disorder. Beruntung persoalan-persoalan yang berhubungan denga panic disorder ini dapat diatasi secara efektif, sama seperti panic disorder sendiri.

Sangat sedih kerana banyak pesakit yang mengalami serangan panik tidak mencari atau menerima perawatan/pengobatan.

Akibat Serangan Panik Tidak Dirawat

Serangan-serangan panik cenderung berlangsung selama beberapa bulan atau tahun. Ketika serangan panik ini secara khas mulai pada remaja, pada beberapa orang gejala-gejalanya dapat timbul lebih awal atau belakangan dalam kehidupannya. Jika dibiarkan tidak dirawat, ia akan memperburukkan lagi, sampai satu tahap dimana kehidupan orang itu terpengaruh secara serius oleh serangan panik dan oleh usaha-usaha menghindari atau menyembunyikan mereka. Kenyataannya banyak orang mempunyai persoalan dengan teman-teman dan keluarga atau kehilangan pekerjaan ketika sedang berjuang mengatasi serangan-serangan panik. Mungkin ada kes penyembuhan secara spontan pada serangan panik, namun umumnya tidak hilang sama sekali kecuali individu itu menerima perawatan yang dirancang secara spesifik untuk menolong pesakit-pesakit yang mengalami serangan panik. sumber : http://www.totalkesehatananda.com/panic1.html



DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)


Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;



Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;



Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;

1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah

Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;


1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.


Keberuntungan beramal dengan doa ini

Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.


Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.


Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.  

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah. Sumber : Darussyifa.org

74 comments:

  1. Adakah gejala serangan panik ada ubat untk sembuh. Mohon.pencerahan.. Sy mengalami gejala ini hampir 2 tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, cuba sdra/sdri baca artikel Tanda/symptom Gangguan Makhluk Halus, adakah sdra/sdri mengalami ada tanda-tanda yang sama...mana2 doktor perubatan allopathic tidak dpt merumuskan penyakit sdra/sdri maka berjumpalah dengan perawat Islam yang diiktiraf KKM & JAKIM.

      Delete
  2. Adakah gejala serangan panik ada ubat untk sembuh. Mohon.pencerahan.. Sy mengalami gejala ini hampir 2 tahun..

    ReplyDelete

  3. Info yang menarik mengenai penggunaan kaedah rawatan Islam untuk merawat masalah jantung berdebar atau palpitasi. Kita juga harus mendapatkan pemeriksaan terperinci di klinik berdekatan sekiranya kita mendapati masalah jantung berdebar yang dihidapi:

    1) kerap berlaku
    2) mengambil masa yang lama untuk reda seperti lebih daripada 1 jam
    3) mempunyai simptom-simptom sampingan seperti sakit dada, sesak nafas dan rasa pitam

    Antara pemeriksaan yang akan dikendalikan oleh doktor bagi mengenalpasti punca masalah jantung berdebar ialah:

    1) ujian darah untuk mengenalpasti masalah anemia, kelenjar tiroid dan ketidakseimbangan garam mineral
    2) ujian elektrokardiogram bagi mengenalpasti masalah aritmia jantung
    3) Ujian Holter untuk melihat aktiviti impuls jantung dalam masa 24 – 48 jam
    4) X- ray dada untuk mengenalpasti saiz jantung

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum saye nak tnye bile saye ckp kt dpn atau yg melibtkn di dpn khalyk ramai sya akn menglmi kesukaran brnafas,tngn bergtr,gangguan di perut,rse pns sejuk...adakah itu panic disorder/anxiety disorder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, cuba sdra/sdri baca artikel Tanda/symptom Gangguan Makhluk Halus, adakah sdra/sdri mengalami ada tanda-tanda yang sama...mana2 doktor perubatan allopathic tidak dpt merumuskan penyakit sdra/sdri maka berjumpalah dengan perawat Islam yang diiktiraf KKM & JAKIM.

      Delete
  5. assallamualaikum, saya seorg individu//remaja dan masih bersekolh..saya mengalaminya tahun ini sebnyak 2/3 kali , ia bermula beberapa minggu atau hari sebelum presentation , badan tidak berasa normal dan jantung berdegup kencang serta simptom lain..dan apabila mula bersuara , saya merasakan sukar bernafas dengan betul , terasa tercekik di bahagian tekak dan kaki terasa lembik seperti jeli..akhirnya , visions saya seperti dalam khayalan atau suasana menjadi kelam dan perlahan. dan diakhiri dengan , tangisan dan sensasi panas sejuk yang berpanjangn..adakah saya mmg mengalami masalh ini? dan apakah yg harus saya lakukn selain berdoa kpd Allah , kerana ibu bapa saya memndang enteng akan masalh sebegini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sering berlaku di hadapn rakan kelas , walaupun saya selalu bersemuka dengan mereka..jika saya berhadapan di tmpt sosial , saya akan cuba sedaya upaya mengawal perasaan ni serta adanya peneman keluarga dpt meringankn masalah ni..tetapi jika bersorgn dan tidak biasa akan tmpt berkenaan saya akan memberi respon yg agak pantas dan ragu ragu

      Delete
    2. Apa yg adik alami tu adalah panic attack.. Akak saran kan jumpa doktor..

      Delete
    3. w.salam sdra sebenarnya mengalami gangguan ruhani yang serious, byk perkara yang harus saya perlukan jawapan dari saudara. Harap dapat berjumpa saya mengikut Jadual Rawatan. Hub saya 011-10825833...tk

      Delete
    4. w.salam sdra/sdri sebenarnya mengalami gangguan ruhani yang serious, byk perkara yang harus saya perlukan jawapan dari saudara. Harap dapat berjumpa saya mengikut Jadual Rawatan. Hub saya 011-10825833...tk

      Delete
  6. Semua simton yang adik2 nyatakan adalah gejala panik Attack. Abg dah 10 tahun rujuk pakar PSY, mkan ubat ikut peraturan n saranan Dr, In syaa Allah sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa mula2 kena senang tidur tak.. sy kena panik attack skali.. mula2 ingt sakit jntung.. tpi lama2 fikiran jdi tergngu. . Smpai nk tidur pn susah.. pernah 2 hari x dapat tidur

      Delete
    2. Assalam, klu Saya menggelabah & menggeletar apabila orang perhatikann Saya buat kerja adakah itu panic attack?

      Delete
    3. w.salam sdra sebenarnya mengalami gangguan ruhani yang serious, byk perkara yang harus saya perlukan jawapan dari saudara. Harap dapat berjumpa saya mengikut Jadual Rawatan. Hub saya 011-10825833...tk

      Delete
  7. Masya Allah, selain beberapa hal di atas, ada satu lagi penyebab munculnya panic attack, karena adanya Psychopath / Sociopath disekitar kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua penyakit Depression/stress dll penyakit ruhani tuan/puan harus mendapatkan rawatan Islam Darussyifa'. Call saya 011-10825833

      Delete
    2. w.salam sdra sebenarnya mengalami gangguan ruhani yang serious, byk perkara yang harus saya perlukan jawapan dari saudara. Harap dapat berjumpa saya mengikut Jadual Rawatan. Hub saya 011-10825833...tk

      Delete
  8. Perlu x kalau org yg kene panic attack cek ecg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya perlu, klu result ok/normal jumpa saya di darussyifa' Mentakab, Pahang. 011-10825833

      Delete
  9. saya dah berenti kerja sbb bende ni...sy dah tak dpt tahan..so saya bernti kerja untuk balik berubat..doakan rezki sy ade selalu..sy baru kawin ni..😂😂😂 InsyaAllah sy ade sorg bini yg supportif. doakan sy semua..tolong yaa.semoga Allah lindungi semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya perlu, klu result ok/normal jumpa saya di Darussyifa' Mentakab, Pahang. 011-10825833

      Delete
  10. dh cuba perubatan islam?

    ReplyDelete
  11. akhir tahun 2017 (sekarang) baru saya tahu yang saya ada penyakit panic disorder. saya dah alami penyakit ni sejak kecil lagi sehingga sekarang, umur saya sekarang 18 tahun. walaupun saya dah remaja, tapi kesedaranterhadap penyakit ni tak pernah diambil tahu...saya baru tahu penyakit ni wujud...saya tak pernah terfikir saya alami panic disorder ni....bila panic ni muncul, saya jadi stress sbb saya tak tahu nak handle maca mana,end up saya stress,saya salahkan diri saya...pernah terlintas dan terfikir untuk bunuh diri tapi saya tak sanggup...saya masih tahu hukumnya...keluarga saya tak pernah tahu saya ada perasaan panic yang melampau... saya tak ada tempat mengadu,saya pendam sorang sorang...tapi saya masih mampu untuk terusksan hidup saya sbb saya tahu tujuan saya hidup dkt dunia ni untuk apa...kadang kadang,panic ni akan serang saya bila saya tgh naik kenderaan,dengar lagu,tengok tv... saya mudah kena panic bila saya ada dekat tempat yang sesak, terlampau bising, kadang kalau naik kereta laju laju pun boleh kena panic... saya stress sebab kdg bila saya nak lepaskan rasa stress dari belajar saya nak dengar lagu, nak tengok tv tapi nanti panic saya datang. tahun lepas, saya pergi karaoke dgn kawan kawan perempuan saya (mula mula saya tak nak tapi saya terpaksa sbb kalau boleh saya nak elak tempat yang terlampau bising),tapi bila masuk dalam dan kawan kawan saya onn lagu..ya Allah masa tu saya macam nak mati je rasa,, tangan saya menggigil, jantung berdegup laju,otak tak mampu nak fikir, jadi blank saya hanya mampu tekup telinga saya sambil nangis nangis merayu suruh kawan saya matikan... lepas kejadian tu, kawan kawan saya tanya saya kenapa...tapi saya tak ada jawapan sebab masa tu saya sendiri tak tahu yang saya ada penyakit ni... jadi saya cuma cakap, saya memang dari kecil takut pada bunyi yang kuat and akhirnya kawan saya cuma bagi reaksi gelak dan cakap saya ngada ngada dan reka cerita.... saya kecil hati sbb tak ada siapa yang rasa apa yang saya rasa... kalau kawan kawan saya dpt rasa macam mana sengsaranya bila ada perasaan takut yang tiba tiba terhadap sesuatu yang tak memberi ancaman pun pada diri, diorang mesti menangis ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua penyakit Depression/stress dll penyakit ruhani tuan/puan harus mendapatkan rawatan Islam Darussyifa'. Call saya 011-10825833

      Delete
  12. Assalammualaikum..ust.cmna sy nk atasi pykit pnik attack ni..smkin trok ni..dlm pkirn slu igt nk mti ja ni..slu ssak2 nfas..sy jd lg pnik..ptma kli kna pykit ni sj sy pgi cek n brubt xp jwpn ttp sma pnic attack/angin gstrik..skrng sy dh xp brubt mn2 tmpt..bila jd pnik ni sy hny istifr,slwt bdoa..e2 j sy mmpu..xp kdng2 bila jd xbolh nk cntrol pnik ni smp rsa mcm xsdar..tdo sy slu tgngu..strees sgt..tlglah bntu sy kmbli nrml..kdng rsa mcm nk gila..t.ksh ust n kwn2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun sama.. Boleh x msg sy 0189185847

      Delete
    2. Semua penyakit Depression/stress dll penyakit ruhani tuan/puan harus mendapatkan rawatan Islam Darussyifa'. Call saya 011-10825833

      Delete
  13. sy mengalami panic attack ni sejak tahun 1998....ketika form 4....mulanya sy pun xpaham....apa yg sy alami....pada masa tu sy belum ada kemampuan ekonomi untuk pg jmpa mana2 doktor....tambahan sy pula tinggal di kawasan pedalaman...sy beranggapan diri sy terkena penyakit yg sangat kronik....hasilnya sy tidak dpt fokus belajar....tiada sapa yg sy boleh ajukan....kalo mengadu kepada org yg lebih dewasa....mereka mengatakan sy dibuat org....hasilnya sy gagal teruk dalam spm 1999....sy sgt moral down pada masa tue....tp sy bangkit semula...sy ulang semula SPM sbg calon pnsendirian...Alhamdulillah pd masa tue lebh tenang.....dan sy diterima utk masuk ke universiti dalam jurusan pendidikan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan hebat
      Saya baru kena beberpaa minggu lepas. Umur 29, pun rasa tak tentu hala dah

      Delete
    2. Nanti wsap sy di no ni 01139665013
      Nti sy invite dkt group di mana sedikit sebanyak beri semangat kpd kita . Insha allah smoga semua di permudahkan ye . Kalau boleh solat pun jgn tinggal .nasihat utk diri sy sendiri .

      Delete
    3. Semua penyakit Depression/stress dll penyakit ruhani tuan/puan harus mendapatkan rawatan Islam Darussyifa'. Call saya 011-10825833

      Delete
  14. di universiti pn ade beberape kali sy di serang panik nie....tp setelah dengan usaha bukan kepalang sukarnya...sy berjaya mengenggam segulung ijazah.....kini dah 11 tahun sy merantau dan bekerja di negeri selatan tanah air.....apa yg 20 tahun dulu menjadi ketakutan sy....hingga kn nk meninggalkan rumah pun sy berasa risau sesuatu yg buruk akan berlaku....selama sy kerja 11tahun ni....sy dah jumpa pelbagai doc....pakar....dah warded hampir 7 kali...dah ecg berbelas kali....dah x tray...dah buat ujian pelbagai....tp hasilnya ttp positif....sesekali panik attack menyerang....cuba bertahan dan berbisik pada hati....tiada apa yg berlaku....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila dtg berjumpa saya, insya Allah dengan izin Allah SWT masalah sdra/sdri boleh diatasi. Call 011-10825833...tk

      Delete
  15. Sy ingatkan hanya sy seorg alami bnda mcm ni..

    ReplyDelete
  16. Nak join grup whatsapp sakit kita ni blh pm saya 0187750734. Jgn risau anda x berseorangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh add sy join group panic attack tak. 0176773491

      Delete
    2. Assalamualaikum tini saya po sedang menghadapi situasi yang sama boleh add saya tak dalam group 0127594097

      Delete
    3. Boleh join tak group tu?ni no sya 018-909-9586

      Delete
    4. Sila dtg berjumpa saya, insya Allah dengan izin Allah SWT masalah sdra/sdri boleh diatasi. Call 011-10825833...tk

      Delete
    5. ya perlu, klu result ok/normal jumpa saya di darussyifa' Mentakab, Pahang. 011-10825833

      Delete
  17. Hi tini boleh whatsapp sy x...sy pun ada anxity...
    www.whatsapp.com/601118808607

    ReplyDelete
  18. Sy pun tgh alaminye sekarng..
    Hye tinie blh add sy dlm group .0175286449

    ReplyDelete
  19. Sy pn baru mengalami serangan panik buat kali kedua dalam tempoh 3 tahun..dh siap buat ujian tiroid, cek jantung, semua normal..dan sekarang lidah sy dh pahit lepas pada serangan tu..bila sy fikir makin bertambah risau rasa macam ada penyakit kritikal..apa harus sy buat skg? Lidah sy xhilang rasa pahit tu, bila sy google lidah pahit keluar la tanda2 kanser lidah makin sy rasa berdebar2 dn rasa mcm dh nk mati..dn kdg2 mari nk terfikir rasa mcm serangan tu nak datang..menjadi makin stress..

    ReplyDelete
  20. sy da alami hampir 2 bulan lepas..1st attack rase mcm nk pitam, sesak dada,berdebar2..lepas2 tu dlm seminggu ade gak kene 2-3kali..mase tgh drive, jln jem, naik turun lif..gejala berpanjangan sy rase selalu malas dan berat kepala..ni kategori panic attack jgk ke?

    ReplyDelete
  21. Assalamulaikum.Saya pun kena panic attack pada julai tahun ni.Berlaku mengejut.Rasa macam sesak nafas,pandangan jadi bersinar,dan kepala rasa berat.Pergi klinik blood pressure sya naik dan jantung berdegup laju.MA kata sya kne panic attack.Dn start dri tu smpai skrg sya sllu kne.Fikiran sya sllu trganggu krna sllu fikir akn mati.Mcm mna nk selesaikn mslah ni ya?Stiap pgi sya akn laluinya dn sblum tdur.Sya dh down sgt2 ni.Mohon nasihat dri kalian.Hmm

    ReplyDelete
  22. sama la bro..ada no whatsapp x?

    ReplyDelete
  23. Sy pun kena panic attack bulan ni, rasa down sgt, nk buat kerja n driving pun takut 😪

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah setahun lebih mengalami situasi ini..kadang2 rasa ok..kadang2 datang balik perasaan ini..rasa sangat2 down..

      Delete
    2. Sila dtg berjumpa saya, insya Allah dengan izin Allah SWT masalah sdra/sdri boleh diatasi. Call 011-10825833...tk

      Delete
  24. hampir 2 bulan saya alami situasi yang sama.sekarang dah tak berani drive.rasa melayang.bdebar tiba tiba..mata jadi kabur..rasa sesak nafas,ingat mati..boleh bantu saya..saya rasa xde semangat nak teruskan kehidupan dengan keadaan mcmni..boleh bantu saya 017 9066898

    ReplyDelete
  25. salam//

    sebenarnya benda ni berpunca dari ape yg kita sedang fikir.
    makin kita fikir takut, axienty akan jadi semakin teruk..
    inshallah setiap penyakit ade pengubatan..
    rawatan ruqyah , solat 5 waktu zikir dan amalan2 yg lain jangan tinggal. ape yg jadi ade hikmah die..

    ReplyDelete
  26. Salam...

    sya iss dari Perak... sama mslh mcm kwn2 smua bru g KPj td utk rawatan, sbb sblm ni g klinik biasa smua kata gastrik asid naik ke dada smpaikn sesak nafas, n g PKj lak die kate bnde yg sama n nk buat endoscopy yg msk camera mlalui mulut hingga ke perut, so sya ambil keputusan xnk... sbb bnde tu biat sya lg panic n kerisauan yg melampau, sbb panic attack yg sya alami ni bkn sntiasa mmg ade time die je... trutama time drive, kt tmpt keramaian, dlm lif n di tmpt2 yg sempit, dh mcm clusterfobic lak... tp sistomnye mmg sma 1. susah nk nafas 2.nk telan air liur pn xboleh(lg lah panic) 3.lemaj bdn n sakig dada 4.degupan jntg laju 5.mata rase lemah sgt n kabur 6. rse nk mengelupur time ni sbb xleh nafas n xslese sgt sgt n sgt 7. mcm nk mati beb 8.rase mcm ade air liur atau lendir mcm stuck kt tekak 9sakit atau berat kepala trutama bahagian blkg(tu tndanya stress)...

    xtau nk ckp mcm mne. risau sgt dh dkt setahun lebih mcm ni, serius mmg tension sgt. ble bgtau fmly xde yg fhm sakit sya ni mcm mne diaorg mcm endah xendah mmg sedih n bertambah stress jdnye...

    tido mlm mmg ssh nk tdo, jd cepah marah, mata ni rase cm xsihat ja n bdn pn lemah tuhan je tahu...

    esk insyaallah sya nk cuba brubat cara kampung atau jmpe ustaz..

    sama2 kite kongsi kalau ada cara yg baik utk atasi 0111-6213069 - iss

    ReplyDelete
  27. Hi saya ade megalami serangan panik sampai nk tidur Pejam mata pun Dah takut,takut Kl tido aje Ingat ape ape Jadi nt pd saya,sampai fikiran saya Dah bercelaru,skrng saya Dah berhenti kerja sbb ade perasaan panik ni sampai terjejas kerja saya,tolong saya pls 01133399832

    ReplyDelete
  28. Ada beza ke darah gemuruh dengan panik attack

    ReplyDelete
  29. 013-5841901 sy jgk...add kan utk perkongsian masalah drh gemuruh

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum. sy juga sdg mghadapi masalah yang sama, bermula dgn panic attack dlm 4 thn yg lalu dn skrg ni sy merasa panic attack trsebut makin teruk, mngkn sdh beralih pada anxiety disorder disebabkn sy trlalu stress dgn kerja. dari awal sy hnya tdk blh mnaiki pesawat, skrg hampir smua yg mlibatkn speed sy tdk blh hadapi bahkn skrg sy hnya duduk diam tdk brgerak ttp sy mrasa dunia ni brputar dn sy hilang fokus, bnyk aktiviti yg prlu sy hindari, sy mrasa semua org tdk memahmi sy dn hnya menggap klau sy hnya skdr takut shja. blkgn ni sy kerap pengsan smpai tahap 2 hari lepas sy histeria. sy tdk blh lagi fokus pda org yg sdg brckp, bgaimana sy nk lalui kerja sbgai customer service. sy merasa tersangat murung, ahli keluarga masih tidak mngetahui hal ini cuma kwn terdekat yg sdr. bagaimana caranya utk mrawat pnyakit ini? adakah dgn perubatan pakar islam sy blh sembuh? ke mana harus sy rujuk?

    ReplyDelete
  31. Saya pun mengalami masalah yg sama ..bila duduk rumah,dgr je suami nk keluar..mulalah perut rasa x sedap...x tentu arah di buatnya

    ReplyDelete
  32. Tolong add saya 0102630421 untuk berkongsi masalah

    ReplyDelete
  33. Saya baru mengalami panic attack sebulan lebih dengan tiba tiba..add sy dalam group 0102630421

    ReplyDelete
  34. Saya baru mengalami panic attack sebulan lebih dengan tiba tiba..add sy dalam group 0102630421

    ReplyDelete
  35. add group..sy pun ada masalah ni...nxbtau nk ckp bertapa seksanya ..prestasi bkerja merosot

    ReplyDelete
  36. Sila dtg berjumpa saya, insya Allah dengan izin Allah SWT masalah sdra/sdri boleh diatasi. Call 011-10825833...tk

    ReplyDelete
  37. Sila dtg berjumpa saya, insya Allah dengan izin Allah SWT masalah sdra/sdri boleh diatasi. Call 011-10825833...tk

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum, saya jugak mengalami masalah yg sama panik attack, boleh tolong add saya agar saya rasa bersemangat untuk teruskan hidup..
    018-3142386

    ReplyDelete